Barbara
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Un français à New York

Jusqu'au 29 novembre 2017 -
Galerie de l'Instant //

  • Manhattan, New York City, NY. March 8th, 1971. Musician Isaac Hayes attending Muhammad Ali and Joe Frazier fight at Madison Square Garden. Billed as the ‘Fight of the Century’ African-American boxing fans and dandies attended wearing the most glam-fashions of the day. Furs, minis and thigh-high platform boots were all the rage.  

Madison Square Garden, matchs de Box entre Muhammad Ali et Joe Frazier.
Les deux combats du 8 mars 1971 et la revanche du 28 janvier 1974 attirèrent la même foule bigarrée, originale, riche et tirée à quatre épingles. Ce furent deux défilés de mode extravagants. Où seront tous les dandys de la ville. Sure cette photo le musicien Isaac Hayes.
  • Miami, Florida, USA. August 23rd 1972.
Outside of the 1972 30th Republican Convention, during President Richard Nixon's reelection campaign, demonstrators wearing costumes and makeup perform scenes of death and suffering in opposition to the Vietnam War. Several thousand Women's Liberation protesters led by Jane Fonda, having just returned from her North Vietnam tour, and the Vietnam Veterans also protested. No clashes with police were reported.
  • March 1st, 1974, New York City. Andy Warhol in his office in Union Square. With a true passion for photography, the artist was immediately taken by the Polaroid innovation of instantenous camera. First the instantaneous nature of the result - you no longer need to have a roll developed and wait for 1 or 2 days to see the photos. Then the immediate gratification of being able to show and share his pictures with his entourage.

Le 1er mars 1974, New York City
Andy Warhol dans son bureau d'Union Square.
L'artiste passionné de photographie a tout de suite été séduit par l'arrivé du Polaroid.
D'abord l'instantanéité du résultat, on ne doit plus aller faire développer son film et attendre 1 ou 2 jours pour voir les photos.
Enfin le plaisir immédiat de partager et de montrer ses photos autour de lui.
  • Bronx, New York City, NY. July 20th 1972. 
Members of the New York street gang Savage Skulls. The trademark of the, primarily Puerto Rican, gang was a sleeveless denim jacket with a skull and crossbones design on the back. Based around Fox Street, in the popular South Bronx neighborhood, the gang declared war on the drug dealers that operated in the area. Running battles were frequent with rival gangs Seven Immortals, and Savage Nomads.
  • Manhattan, New York CIty, NY. January 23rd, 1974.
Muhammad Ali pointing his finger during the weigh-in process, before the second boxing match between him and Joe Frazier.  
Ali won the fight by unanimous decision, regaining the title.
  • New York City, NY. April 15th, 1967. 
Martin Luther King outside the UN building, in front of a large crowd, Reverend Martin Luther King is delivering a speech. He denounced the Vietnam War. We can see the UN building reflected in his eyes.

 

Portraits historiques de Jean-Pierre Laffont

 New York dans les années 1960. Son dynamisme infatigable, sa grandeur, mais aussi sa violence et sa division. New York fascine et attire les Européens, qui s’y rendent, espérant connaître l’engouement de la ville qui ne dort jamais. Jean-Pierre Laffont s’y installe alors, jeune photographe à la fougue grandissante, fasciné par les gratte-ciels américains, et l’histoire de la ville géante.  Celle-ci devient sa muse, théâtre des mouvements des droits civiques, et de la contre-culture, ces jeunes sortant dans les rues, plein de hargne, protestant contre la guerre au Vietnam, se battant sans concession pour abolir les inégalités entre Blancs et Noirs. Capitale de l’Art nouveau, de la renaissance d’Harlem, ces artistes et écrivains revendiquent leurs origines africaines, se livrant sur des toiles et des pages pour que cessent les stigmatisations. Lieu mythique où Martin Luther King Jr déclare « I have a dream », révolutionnant les idéaux new yorkais. Tous se partagent l’objectif de Laffont, et font vibrer l’exposition d’une énergie vive, qui semble sortir des clichés. Ces photographies en noir et blanc, immortalisent les figures devenues emblématiques, saisissantes de naturel et d’intimité, pourtant perdues dans la foule ou dans l’action. Elles s’arrêtent aussi sur les vedettes françaises, posant avec joie pour le photographe dans les rues de Manhattan, montrant l’attrait que la Grosse Pomme exerce sur les Européens. Un véritable cours d’Histoire, où batailles et revendications se mêlent au luxe et à la beauté, pour créer un kaléidoscope de souvenirs à la fois brillants et mordants.

New York in the 1960s is dynamic yet violent, beautiful yet divided. Dominated by the counterculture, the Vietnam war and the Civil Rights Movement. Come see the city like you’ve never seen it before, through the eye of Jean-Pierre Laffont.

 Galerie de l’Instant
Jusqu’au 29 novembre 2017
46 rue de Poitou, 75003 – M° Rambuteau (11)

Du mar. au sam. de 11h à 19h – Lun. de 14h à 19h – Dim. de 14h30 à 18h30
Entrée libre

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